
Tv-spelsvärlden skakas just nu av läckta scener ur ett av årets mest hypade spel, Infinity Wards Call of Duty: Modern Warfare 2 som visar hur spelaren för ett ögonblick får ikläda sig rollen av terrorist och skjuta oskyldiga civila för att uppnå sina mål. Aftonbladet intervjuar Sveriges ledande speljournalister i jakten på ett scoop men allihopa imponeras istället av Infinity Wards berättande som är tänkt att väcka avsky i spelaren, inte glädje över att äntligen få ha ihjäl lite av civilbefolkningen också nu när man blivit så trött på vanliga soldater.
Jag blir så förbannad när tidningarna lägger allt krut på att skapa chockrubriker istället för att lyfta fram det hela som en faktisk tv-spelsnyhet. Nåja, för oss som inte försöker sälja lösnummer med rubriker som "Spelet som lär dina barn att avrätta" eller "Nya terror-spelet på väg till Sverige" är Modern Warfare 2 istället intressant eftersom det utforskar nya berättarformer i spel genom att flytta fokus från den rent individuella upplevelsen och samtidigt ställer direkta frågor om skuld och moral. Naturligtvis är det inte första gången man i ett spel får spela som "skurkarna" och oskyldiga människor kunde man få poäng för att döda redan i Carmageddon men kanske är det första gången tekniken och spelberättandet nått långt nog att faktiskt få oss att känna faktisk avsky och medlidande gentemot de polygonstrukturer som målas upp på skärmen framför oss.
De flesta som följt tv-spelsjournalistiken vet att det blev okej att visa känslor inför ett tv-spel redan 1997 när Aeris dog i Squares Final Fantasy VII, men då var det i en helt annan kontext, i ett fantasy-äventyr där karaktärerna så tydligt var just karaktärer. Den här gången handlar det om ett fps med en grafisk profil som försöker återge någonting verklighetsnära, en massaker på oskyldiga människor där man som spelare själv håller i vapnet. Jag har själv sett scenen och kan bara hålla med om att det är starka bilder som väcker olust samtidigt som det är ett otroligt effektivt berättande. Det här är dock inte första gången serien använder originella berättarmetoder för att få fram budskapet om krigets ohygglighet, i det första Modern Warfare finns en scen där man som spelare sårad kryper omkring i en ökenstad nära en bomb som snart kommer att explodera, och det finns inget man kan göra för att överleva. Man kan inte klara "banan" på något annat sätt än att dö.
Till sist ska det också påpekas att Call of Duty: Modern Warfare 2 kommer att ha 18-årsgräns, att spelet låter en välja huruvida man vill spela terrorscenen över huvud taget och att man innan uppdraget varnas för att det kommer att innehålla scener som kan upplevas stötande.
Tv-spel är ett ungt medium som spelar stor roll i många ungas liv och således får det utstå mycket skit innan det får klassas som kultur. Scenen i Infinity Wards spel är i mitt tycke en nästan Haneke-liknande uppmaning att fundera över vad det faktiskt är som vi underhåller oss med, hur en massaker kan vara okej att njuta av medan en annan är någonting vederstyggligt. Genom att utveckla mediets berättarformer och vägra väja för kontrovers och självkritiska granskningar visar Infinity Ward att de tar både spel och spelare på allvar och jag hoppas att det är den insikten som dröjer sig kvar efter att mediastormen blåst över, och inte att företaget uppmanar till terrorism.
Om du är åtminstone 18 år och vill bilda dig en egen uppfattning om scenen så finns åtminstone för tillfället en video upplagd här.
No comments:
Post a Comment